Kategorier dette opslag er registreret under:
Verden  .  Asien  .  Mellemøsten  .  Qatar
Organisation  .  Kulturorganisering  .  TV
DatoOpdatering
2011.09.27Al Jazeera får mundkurv på af Qatars diktator
Indhold
Diskussionsforum
Send
Sidst ajourført: 27/9 2011
Læst af: 44.813
: :
Al Jazeera
Left
Rocks
2024-02-23 11:51

Zionismens terror mod Palæstina er i dag et barbari, der overgår nazismens terror i Europa under 2. Verdenskrig. Palæstinenserne er i dag verdens jøder, og zionisterne deres bødler


Liste over de foreløbig 11.500 børn terrorstaten har myrdet i Gaza

Et af de myrdede børn, den 6 årige Hind

STOP ISRAELS, USA's og EU's FOLKEMORD I GAZA!
STOP ISRAELS KRIGSFORBRYDELSER!

I 1943 nedkæmpede den nazistiske besættelsesmagt oprøret i den jødiske ghetto i Warzawa, myrdede 20.000 og fordrev 36.000.

I 2023 har Israel indledt et folkemord i Gaza. Det officielle civile tabstal er nu over 27.000 civile (heraf over 11.500 børn). Dertil kommer titusinder, der fortsat er begravet i ruinerne fra Israels terrorbombardementer. Dets hensynsløse angreb på hospitaler, skoler, flygtningecentre, moskeer, kirker, FN ansatte, journalister og civile er uden sidestykke i verdenshistorien. Israels folkemord-medskyldige i USA og EU taler om Israels ret til at 'forsvare sig'. Folkemord er ikke forsvar. David Hearst er jøde. Halvdelen af hans familie blev dræbt under Holocaust. Han er chefredaktør for Middle East Eye. I dette 11 minutters klip piller han myten om Israels ret til selvforsvar fra hinanden: Israel og myten om 'selvforsvar'. Det handler ikke om 'selvforsvar' men om udryddelse af et andet folk - palæstinenserne.

Israel har siden 9/10 underkastet Gaza en total blokade. Ingen fødevarer. Intet vand. Ingen strøm. Ingen olie. Målet er at myrde hele befolkningen ved hungersnød og død af tørst. Det er folkemord. Israels krigsminister benyttede samtidig lejligheden til at betegne palæstinenserne som dyr. Samme betegnelse nazisterne brugte om jøderne i 1930'erne.

Israel har siden 7/10 kastet 70.000 bomber over Gaza, bombet hospitaler, skoler, moskeer, kirker, hele boligkvarterer og drevet over 2,2 mio. på flugt. Ikke siden 2. Verdenskrig er der gennemført bombardementer med en sådan intensitet.

Apartheidstaten Israel har siden 7/10 dræbt 18 gange så mange civile i Gaza som der er dræbt i Ukraine de sidste 12 måneder (OCHCR).

FN's Generalforsamling krævede 12/12 øjeblikkelig våbenhvile og respekt for krigens love. Det var det globale syd mod de uciviliserede krigsmagere i nord. 153 stater stemte for resolutionen, mens USA, Israel og 8 andre lande stemte for fortsat folkemord. 23 lande undlod at stemme.

Den Internationale Domstol i Haag (ICJ) afsagde 26/1 en foreløbig kendelse i sagen Sydafrika har anlagt mod Israel for folkemord. Kendelsen var et sviende nederlag for Israel og de medskyldige i folkemordet i USA og Europa. Domstolen fulgte nemlig ikke Israels opfordring til at smide sagen ud, men pålagde i stedet næsten enstemmigt Israel at overholde eksplicitte dele af konventionen. Samtidig slog domstolen fast, at ALLE lande har pligt til at overholde konventionen og specifikt til at hindre folkemord. Israel betegnede ICJ som anti-semittisk og de folkemords-medskyldige i USA og Europa valgte at ignorere kendelsen. De har i forvejen sat sig uden for den civiliserede verdensorden.

FN's nødhjælpsorganisationer og de internationale menneskerettighedsorganisationer har forsøgt at overtale USA og EU til våbenhvile, for det er dem der leverer våbnene og den politiske opbakning til folkemordet. Forgæves. Derved gør USA og EU sig medskyldige jvf. Konventionen mod Folkemord.

Israel + USA + EU = Folkemord

Bryd censuren i Danmark: Følg udviklingen på Al Jazeera Følg udviklingen på DemocracyNow Følg udviklingen på Electronic Intifada

Støt Læger uden Grænsers arbejde i Gaza. Læger uden Grænser har måttet trække sig ud af det nordlige Gaza pga. Israels fortsatte terror.

Al Jazeera (1996-), arabisk satellit TV kanal baseret i Qatar. Al Jazeera (halvø, ø på arabisk) gik i luften første gang i november 1996 fra emiratet Qatar. Dens oprindelse skal søges i midten af 90'erne, da BBC oprettede en arabisk sproget TV kanal, og indgik kontrakt med det saudiarabiske satellit selskab Orbit om at transmittere stationens programmer til Mellemøsten. Stationen måtte indstille sine udsendelser i 1996 efter at have udtrykt kritik af regimet i Saudi Arabien. Qatars emir, Sheikh Hamad Ibn Khalifa Al Thani, investerede derfor 150 mio. US$ over en 5 årig periode på oprettelsen af en ny TV station, der skulle være fri og uafhængig. En del af det personale der indtil da havde arbejdet for BBC blev nu ansat på Al Jazeera. Trods stationens offentlige financiering, er den udformet som et privat selskab.

Stationen har 350 ansatte, hvor af de 50 er journalister. De kommer fra de fleste arabiske lande, og stationen har desuden 35 lokalkontorer spredt ud over verden. Siden 1996 har stationen taget en række temaer op, som ellers anses for at være tabu i den arabiske verden, såsom fraværet af demokratiske institutioner eller forfølgelsen af politiske dissidenter. Politiske dissidenter i den arabiske verden har et ugentligt program, «Modsat retning», hvor de har mulighed for at komme til orde. Qatar har derfor modtaget officielle klager fra de fleste lande i den arabiske verden, siden stationen begyndte sine udsendelser.

Al Jazeera blev først opdaget af den vestlige verden i efteråret 2001, men fik sit gennembrud i den arabiske verden allerede i december 1998 med sine reportager fra Iraq af USA's militæroperation «Desert Fox». Stationens popularitet blev yderligere styrket fra efteråret 2000 med dens omfattende dækning af den anden Intifada i Palæstina, der inkluderede interviews med den libanesiske Hizbollah leder, Sheikh Hassan Nasrallah og med Israels premierminister Ehud Barak. Pga. pres fra arabiske seere holdt stationen op med at sende interviews med israelske regeringstalsmænd, men viser fortsat interviews med forskellige israelske analytikere og eksperter. For mange arabere har Al Jazeera den samme betydning for Intifadaen, som CNN havde for Golfkrigen.

Inden USA i oktober 2001 indledte krig mod Afghanistan, havde stationen allerede i januar 2001 vist en omfattende reportage fra Osama Bin Ladens søns bryllup. Den havde også rapporteret fra Talebans bortsprængning af buddha statuerne i Bamiyan. Det var den eneste udenlandske station der efter krigens start fortsat havde korrespondenter i Kabul og Qandahar. Al Jazeeras uafhængige reportager fra Afghanistan, Taliban og Osama Bin Laden skabte i efteråret 2001 vrede blandt USA's myndigheder, der mente at stationens reportager bidrog til radikalisering af offentligheden i den arabiske verden. USA lagde derfor pres på Qatar for at få landets myndigheder til at begrænse TV stationens reportager fra Afghanistan. USA lagde endvidere pres på de nordamerikanske TV stationer for at få dem til at begrænse visningen af videoklip med bin Laden og hans rådgivere; klip der ellers vises i deres fulde udstrækning på Al Jazeera. USA indledte i november 2001 forberedelserne til oprettelse af en USA financieret arabisk sproget satellit kanal, for på den måde at begrænse Al Jazeeras indflydelse i den arabiske verden.

USA er også mere håndfast gået til angreb på TV stationen. I oktober 2001 blev dens kontor i Kabul præcisionsbombet af USA, uden at nogen dog kom til skade. Ifbm. USA's besættelse af Iraq i marts-april 2003 blev stationens kontor i Baghdad bombet med præcisions missiler, og dens korrespondent Tareq Ayoub blev dræbt under dette angreb. Kameramanden Zuheir Iraqi blev såret. I november 2005 afslørede lækkede efterretningsdokumenter i Storbritannien, at USA i maj 2004 havde planlagt et luftangreb på Al Jazeeras hovedkvarter i Qatar, for én gang for alle at fjerne den fra jordens overflade. Anledningen var denne gang, at Al Jazeera som den eneste station rapporterede om USA's krigsforbrydelser under supermagtens angreb på byen Falluja i Iraq. USA's luftangreb mod Aj Jazeera blev alene afværget, fordi Storbritannien stærkt frarådede det. Ifbm. afsløringerne af angrebsplanerne i november 2005 truede den britiske regering de britiske aviser til at indstille afsløringerne. Såvidt respekten for ytringsfrihed i Storbritannien og USA.

2011 Fra kritik til konservativt halehæng

Frem til januar 2011 spillede stationen en progressiv rolle. Ikke blot i den arabiske, men i hele verden, fordi den afslørede de løgne diktaturer i den arabiske verden omgav sig med, og fordi den afslørede de løgne den vestlige verden tegnede af f.eks. Israel/Palæstina konflikten. Dette ændredes med det «arabiske forår». Qatars diktator, sheikh Hamad ibn Khalifah ath-Thani greb nu direkte ind i stationens redaktionelle linie. Han frygtede at stationens rapportager vil fremme omvæltningerne i den arabiske verden, og derfor i sidste ende også førø til hans fald. I forvejen var der oprør både i nabolandet Bahrain og i Yemen på sydspidsen af den arabiske halvø. Sheikhen ændrede nu fokus, så stationen fik en tilbagetrukken rolle i sine rapportager fra konfliktzonerne. I september blev det afsløret, at sheikhen også havde ladet USA få indflydelse på den redaktionelle linie, da supermagten fik fjernet artikler og billeder fra stationens WEB site.

Eneste undtagelse fra de nye retningslinier om nedtonede rapportager var Libyen, hvor sheikhen sammen med sine allierede i USA og Storbritannien selv engagerede sig i krigen mod Ghadaffi regimet og bl.a. leverede våben til oprørene - i modstrid med FN's resolution 1970.

Det er tvivlsomt om Al Jazeera får sin gamle rolle tilbage. Også efter roen atter har bredt sig over den arabiske verden. Qatars emir har forstået, at bevarelsen af de reaktionære diktaturer i den arabiske verden er i modstrid med eksistensen af en fri presse. Al Jazeera får derfor ikke fjernet sin mundkurv, før Qatars emir selv er fjernet.

A.J.

Internet:
Al-Jazeera live udsendelse (engelsk)

Al-Jazeera (arabisk)
Al-Jazeera (engelsk)
Al-Jazeera (engelsk indgang til kanalens stof)

Al-Jazeera consults lawyers over Bush memo. Guardian 29/11 2005
The leak that revealed Bush's deep obsession with al-Jazeera. Guardian 27/11 2005
Al-Jazeera demands answers after claim that Bush wanted to bomb headquarters. Guardian 25/11 2005