Weekendavisen pa nettet http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article? AID=/20080319...

Anbefalet af Undervisningsministeriet

Undervisning. Danske skole- og gymnasieelever henter dagligt viden i et
dansk internetleksikon, som indeholder artikler, der retferdigggr
terrorisme og politiske mord. Danmark kaldes en »Bananrepublik«, og
flere artikler om Blekingegadebanden er skrevet af et af dens
kernemedlemmer.

Af Jesper Vind Jensen

Danske skoleelever bruger is@r to gratis internetleksika i forbindelse

med informationssggning og opgaveskrivning. Det brugerstyrede SESEEERYVR Y
Wikipedia — og det sakaldte Leksikon for det 21. Arhundrede, der Ikke et ord om de millioner dgde, som

0 . var konsekvensen af
prydes af et cubansk flag pd forsiden. kulturrevolutionen. I en artikel pa sitet

www.leksikon.org retfeerdigggres
Sidstnzvnte, der populert kaldes Leksikon.org, er et projekt startet af massehysteriet som et forsgg pa at
partiet Venstresocialisterne i 2000, og leksikonet oplyser dbent, at det L”I';gggg:r:grrenae‘hker:‘]t'giré”g;%?g
har et klart venstreflgjsperspektiv, men ogsa at dets ambition er, at (Kinesisk propagandaplakat fra'tiden).
»den hgjest mulige videnskabelige kvalitet nar ud til flest mulige.«
Dets over 3.200 artikler bliver i gennemsnit lest omkring 50.000 gange dagligt. Ved almindelig brug af

sggemaskiner er netop dette leksikon ofte blandt de fgrste fund.

Leksikon.org er imidlertid fyldt med artikler, der retfaerdigggr terrorisme og politiske mord. For eksempel
bliver bade den vesttyske Rote Armee Fraktion (RAF) og de italienske Rgde Brigader forsvaret i meget
positive vendinger. Det samme galder de militante pal@stinensiske grupper PFLP og Hamas, der anerkendes
for deres vebnede kamp imod Israel, der i leksikonets landeprofil kategoriseres som en »racistisk,
imperialistisk apartheid-slyngelstat«.

Pa hjemmefronten beskriver leksikonet Danmark som en »bananrepublik« og er sa kritisk over for den
danske efterretningstjeneste, at PET-chef Jacob Scharff omtales som »Stasi-chefen Jacob Scharff«. Til
gengeld lyder der ingen kritik af danske terrorsympatisgrer. Nermest tvertimod. Flere af artiklerne om
Blekingegadebanden er saledes skrevet af et af dens kernemedlemmer, Torkil Lauesen. Han skriver i
anerkendende vendinger om bandens grundlegger Gotfred Appel og dens ideologiske udlgbere,
Kommunistisk Arbejdskreds og Manifest-kommunistisk arbejdsgruppe. Lauesen forholder sig ikke til de
dgdelige konsekvenser af deres radikale voldsstrategier.

Historikeren og journalistien Peter @vig Knudsen, der netop har udgivet tobindsvarket Blekingegadebanden
siger til Weekendavisen, at det »er endnu et eksempel pa, at dele af venstreflgjen ikke har reflekteret over og
slet ikke gjort op med den nare fortids fanatisme, voldsromantik og terrorsympati. Serlig paradoksalt er det
naturligvis, nar et leksikon lader forbryderne selv skrive deres egen historie.«

Og Anne Sgrensen, der er ph.d. og historiker ved Aarhus Universitet vurderer, at leksikonets artikel om RAF
er udtryk for en »retferdigggrelse« af den tyske terrorisme:

»Vinklingen 1 artiklen er forvredet og preget af konspirationsteorier. Det er meget problematisk, fordi
leksikonet foregiver at vare fact-orienteret.«

Statens bla stempel

Ikke desto mindre har statslige og kommunale skole- og biblioteksmyndigheder givet det
terrorsympatiserende leksikon deres bla stempel.

Et eksempel er Fagenes Infoguide, der er en portal under Undervisningsministeriet (www.infoguide.emu.dk).
Guidens formal er udtrykkeligt at »prasentere de bedste link pa nettet til undervisningsbrug. Malgruppen er
leerere og elever i grundskolen og pa ungdomsuddannelserne... Man skal ikke kunne finde alt, men det man
finder, vil vere godt og vurderet af vores fagredaktgrer,« forteller Fagenes Infoguide. Og den statslige guide
giver blandt andet Leksikon.org fglgende positive anbefalinger:

1 af5 21-03-2008 19:53



Weekendavisen pa nettet http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article? AID=/20080319...

»Et godt udgangspunkt for en hurtig introduktion til et emne.«

»Artiklerne er grundige og lgdige, og leksikonets venstreorienterede baggrund skinner kun igennem i valg og
lengde af emner.«

Ogsa den statsejede Danmarks Biblioteksskole fremhaver Leksikon.org pa dets site
(Informationsportalen.dk) og understreger blandt andet, at leksikonet giver »en grundig dekning af
bevagelserne«.

Fra kommunal side lyder der ogsa masser af lovord om Leksikon.org. Kgbenhavns Kommunes
biblioteksvasen fremhaver leksikonet og skriver, at »tekstma@ngden her er egnet til opgaver fx til 8. klasse
0g gymnasium.«

Samme vurderinger er der af leksikonet pa en lang rekke hjemmesider landet over, hvor folkeskoler,
gymnasier og biblioteker giver gode rad til opgaveskrivning.

Med disse offentlige anbefalinger til lzerere og elever, er det derfor ikke overraskende, at Leksikon.org —
sammen med det globale onlineleksikon Wikipedia — bliver karakteriseret som »to af de mest anvendte
leksika pa nettet« af Studieportalen.dk, der er landets stgrste database med skoleopgaver. Og den store
udbredelse, som Leksikon.org nyder, bliver bekraftet af de samtaler, Weekendavisen har fgrt med flere
gymnasiel@rere, der n@vner, at det ofte sker, at elever direkte kopierer hele tekststykker fra Leksikon.org og
setter det ind 1 deres skriftlige opgaver.

Weekendavisen har spurgt Undervisningsministeriets fagkonsulent for historie i folkeskolen, Jgrgen
Mogensen, hvordan Undervisningsministeriets hjemmesider kan anbefale et leksikon, der omtaler terrorisme
1 positive vendinger?

»Det kan jeg godt forsta, at du spgrger om,« siger fagkonsulenten og fortsatter:

»For det fgrste har jeg jo ikke last alle artikler i det her leksikon. For det andet skriver vi ogsa pa Fagenes
Infoguide, at leksikonet ikke kan sta alene. I skolernes undervisning skal eleverne jo lere at bedgmme
forskellige kilder.«

— Men eleverne kan se, at I anbefaler det her leksikon. Burde I ikke advare imod det?

»Jo, men vores infoguide er malrettet til leererne.«

— I angiver dog selv, at malgruppen er lerere og elever!

»Det kan du sige, men vi henvender os til eleverne gennem lererne.«

— Er du tryg ved at anbefale leksikonet som et af »de bedste links pa nettet«?

»Det ved jeg ikke. Vi har abenbart ment, at man godt kunne bruge leksikonet i undervisning, fordi det er
vigtigt at eleverne bliver presenteret for forskellige synspunkter, der kan holdes op imod hinanden. Pa den
made finder eleverne ud af, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. I gvrigt bliver alle links lgbende
vurderet af 0s.«

— Vil I droppe anbefalingen, hvis I kan konstatere, at mange artikler er fyldt med terrorsympatier?

»Det er jo klart, at hvis det viser sig, at der er artikler, der har synspunkter, der er helt forskellige fra Vestens
menneskesyn, sa er det ikke noget, som vi kan have med i Fagenes Infoguide. Det galder jo ogsa med andre

hjemmesider, der er direkte forkerte, for eksempel holocaustben®gternes,« siger fagkonsulenten fra det
danske undervisningsministerium.

2 af 5 21-03-2008 19:53



Weekendavisen pa nettet http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article? AID=/20080319...

Helteggrelse af terrorisme
Weekendavisen har bedt flere anerkendte historikere se naermere pa nogle af leksikonets artikler.

Historiker Anne Sgrensen fra Aarhus Universitet siger om leksikonets artikel om Rote Armee Fraktion, der
til dato er last 38.737 gange:

»Artiklen taler om voldtagt af Ulrike Meinhof og om statsligt mord pa RAF-medlemmerne i
Stammheim-faeengslet. Men alt tyder pa, at de begik selvmord. Det har flere RAF-medlemmer selv siden hen
ogsa erkendt. Det er ogsa pafaldende at artiklen ikke kalder RAFs virksomhed for terror, men kun bruger
ordet i anfgrselstegn. I stedet beskrives RAF i termer sa det fremstar som en legitim modstandsgruppe. Her
har man ukritisk taget RAF’s egne begreber og omtaler dem som ’aktivister’ og *byguerilla’.«

Anne Sgrensen er ogsa staerkt kritisk over for fglgende brudstykker fra RAF-artiklen:

»Den 30. juni 1977 drebte en RAF-kommando prasidenten for Dresdner Bank, Jiirgen Ponto. Han var
repraesentant for finanskapitalen og havde en fortid som nazist... Den 5. september 1977 bortfgrte en
RAF-kommando Hans Martin Schleyer, som pa dette tidspunkt var prasident for den vesttyske
arbejdsgiverforening. Derudover var han under fascismen en hgjtstaende embedsmand. Schleyer stod for
integrationen af den tjekkiske industri i den tyske gkonomi under fascismen og var direkte ansvarlig for
KZ-lejren Theresienstadt. I 1977 havde han afsluttet en overenskomst med store gkonomiske tab for
arbejderklassen til fglge.«

Anne Sgrensen siger:

»Nar artiklen forteller om likvideringer af tyske direktgrer, begrunder man det meget kraftigt med, at de var
tidligere nazister, og ggr det sa retorisk, at mordene fremstar som retferdiggjort. Det er meget betankeligt. I
gvrigt spillede de myrdedes nazifortid dengang ingen stor rolle for RAF. Det er en efterrationalisering.«

Den danske historiker papeger, at artiklen om RAF indeholder flere grove faktuelle fejl.

»En beslegtet gruppe som Revolutionire Zellen beskrives, som om de ’ikke var illegale, men anonyme’.
Men de var i hgj grad illegale. Artiklen overdriver ogsa den almindelige befolknings stgtte til RAF-folkene
ved at fejlcitere en meningsmaling fra dengang. Det er ogsa med til at bidrage til en helteggrelse af vesttysk
terrorisme, « fastslar Anne Sgrensen.

Den italienske pendant til RAF — De Rgde Brigader — omtales i gvrigt i samme apologetiske stil: de kaldes
ikke terrorister, men »aktivister« og mordet pa de kristelige-demokraters formand Aldo Moro i 1978 omtales
nermest som noget, der bare skete af sig selv unden kampen mellem staten og De Rgde Brigader:
»Statsapparatet afviser nu for fgrste gang de vabnede revolution@res krav, og bortfgrelsen ender efter 55
dage med Aldo Moros dgd.«

Sympati for tvangskollektivisering

Hvad angar Leksikon.org’s artikler om Sovjet-regimet er de naeppe mere egnede til undervisningsbrug i det
danske skolesystem. Historikeren Niels Bo Poulsen, der er ph.d. og ekspert 1 Sovjetunionens historie, siger i
hvert fald:

»Det er bemarkelsesvardigt, hvor uredigeret og foreldet adskillige af artiklerne om Sovjetunionens historie
er. De sidste 20 ars forskning er slet ikke medtaget. Det er, som om tiden er gaet i sta, nar man leeser om
Lenin, Stalin og Gulag. Fraset altsa, at man ogsa for 20-30 ar siden matte have betegnet teksterne som ganske
tendentigse i forhold til den tilgengelige viden.«

Niels Bo Poulsen fortsetter:

»Det er slaende, hvordan leksikonet sgger at skrive Gulag-systemet ud af dets ideologiske og sovjetiske

3af5s 21-03-2008 19:53



Weekendavisen pa nettet http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article? AID=/20080319...

kontekst. Det varste er, at der klart er en meget lille lyst til at se en sammenhang mellem Gulag og det
sovjetiske samfundssystem og kommunismen. Gulag bliver nasten udelukkende be-skrevet som noget, der
udspringer af tiden fgr den rus-siske revolution i 1917 — og altsa ikke koblet til marxismen-leninismen.
Hensigten er abenbart at lave en indsnavring af forbrydelserne ved at udgreense Gulag fra Sovjettidens
ideologiske fundament. Og det er for mig at se meget problematisk.«

Den form for indsn@vring gelder opslaget om Lenin, vurderer historikeren.

»Der star i leksikonet meget om Lenin som teoretiker og meget lidt om det diktatur, han stod i spidsen for.
Men allerede i hans tid blev der jo begaet omfattende forbrydelser,« siger han og tilfgjer om leksikonets
Stalin-artikel, der er lest 100.163 gange:

»Jeg synes ogsa, det er betenkeligt, at Stalins barbariske metoder afvises, fordi de ’ikke var brugbare’, ikke
fordi de var moralsk forkastelige. Og nar man laser leksikonets beskrivelser af Stalins kamp mod de sakaldte
kulakker, lyder det, som om kulakkerne et langt stykke af vejen selv havde fortjent den harde skabne, de fik.
Holdningen her er klart sympatisk over for tvangskollektiviseringen under Stalin.«

Og tendensen er den samme, nar man leser artiklen om den kinesiske kulturrevolution 1966-69. Her
retfeerdigggres massehysteriet og massemyrderierne som et forsgg pa at imgdega bureaukratiseringen og
ulighederne mellem land og by. Artiklen n@vner ikke de millioner, der dgde af hungersngden, som var
konsekvensen af kulturrevolutionen. I stedet omtales Mao Tse-tung bare som »en af historiens store
revolutonare ledere«, og den kommunistiske ideologi far skudsmalet »en af de dristigste ideer om
menneskets friggrelse 1 vor historie.«

PET lig med Stasi

Som navnt ovenover bliver den danske PET-chef Jacob Scharff i leksikonets artikel om Politiets
Efterretningstjeneste direkte svinet til. Det sker pa fglgende made:

»I sommeren 2007 meddelte Stasi-chefen Jacob Scharff, at PET fremover vil samarbejde med totalitere
regimer om fremskaffelse af oplysninger,« forteller artiklen, der desuden fremfgrer: »Trods Stasis meget
sterke politiske og operationelle position er den hemmelige tjeneste under pres for at kunne opvise
resultater. Siden 2003-04 har den derfor arbejdet malrettet med at infiltrere muslimske miljger i Danmark,
med det formal at motivere til gennemfgrelsen af terrorhandlinger i Danmark... PET’s rationale er: findes der
ikke terror i Danmark, ma vi opfinde den.«

Ogsa Venstre-ministeren Karen Jespersen far harde ord med pa vejen i leksikonet, hvor hendes mange
partiskift sammemlignes med fortidens overlgbere til nazistpartiet:

»I februar 2007 meddelte Jespersen imidlertid, at hun stillede op som folketingskandidat for partiet Venstre.
Politisk voldsomme udskridninger som Jespersens er s@rdeles sjeldne. Man skal i virkeligheden tilbage til

1930rne, hvor en rekke kommunister i Igbet af fa ar bevaegede sig fra kommunistpartiet over til racisme og
antisemitisme i nazistpartiet.«

Nar det kommer til leksikonets mest brugte opslag »Danmark«, der er blevet last 720.549 gange, lyder der
ogsa vanvittige anklager. Eksempelvis star der: »Mens Danmark i starten af det 20. arhundrede stadig var et
udpraget bondesamfund, var mindre end 4 % af den erhvervsaktive befolkning i slutningen af arhundredet
bgnder. Anders Fogh regeringerne (2001-) har langt overvejende bestaet af ministre, der er bgnder eller med
bondebaggrund.« Dette opslag har endvidere om Foghs regeringstid totalt uvederhaftige kapitler som
»Nazificeringen af retsvaesenet« og »Fra socialstat til minimalstat og videre til slyngelstat«.

Artiklernes vanvid taler her for sig selv.

Skeer af bred forskningslegitimitet

Siden oktober 2005 udgives leksikonet ikke lengere af Venstresocialisterne, men af en almennyttig
marxistisk forening med en snes medlemmer. Weekendavisen har kontaktet redaktionen gentagne gange,
men henvendelserne er ikke blevet besvaret. Leksikonet oplyser dog pa dets hjemmeside, at »projektet er
organisatorisk uathengigt af politiske partier, hylder princippet om meningspluralisme inden for rammerne

4 af 5 21-03-2008 19:53



Weekendavisen pa nettet http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article? AID=/20080319...

af den kritisk-emancipatoriske videnskabelige tradition, og det politiske udgangspunkt er solidaritet med
undertrykte mennesker i hele verden. I tilfaelde af oplgsning tilfalder foreningens formue/overskud 1. Maj
Fonden.«

Leksikonet er oprindelig baseret pa Pax’ leksikon, der blev udgivet i Norge i 1978-82. Det er angiveligt
blevet ajourfgrt og halvdelen af opslagene er nye. Det gelder blandt andet opslagene, der har med Danmark
at gore samt alle 224 landeprofiler.

Leksikonet oplyser, at fremstillingen af varket er sket med frivillig arbejdskraft. Is@r hovedredaktgr Albert
Jensen har bidraget flittigt med nogle af de mest kontroversielle bidrag. I forbindelse med udgivelsen af
leksikonet i 2000, udtalte han til dagbladet Arbejderen, at leksikonet i hgj grad skal ses som et alternativ til
det virkelighedsbillede, der er herskende i stort alle andre medier.

»Efter Murens fald var der sa mange, der havde travlt med at erklare socialismen og kommunismen for dgd.
Senere har vi set en stor hgjredrejning i dansk politik, som er meget trist,« sagde Albert Jensen om
baggrunden for leksikon-projektet.

Leksikon.org leegger ikke skjul pa, at det udtrykkeligt er »venstreflgjens leksikon«. Ikke desto mindre er der
blandt leksikonets knap 200 danske bidragydere en reekke personer, man ikke normalt forbinder med den
yderste venstre-flgj. Det drejer sig blandt andre om Berlingske Tidendes tidligere redaktgr Nils Gunder
Hansen, der netop er blevet udnavnt til formand for Statens Kunstsfonds faglitterare udvalg.
Bidragyderlisten omfatter ogsa prominente navne som:

Bgrneforsker Per Schultz Jgrgensen, filosofen Peter Thielst, Christian Friis Bach fra Folkekirkens Ngdhjelp,
professor Drude Dahlerup, professor Niels Egelund, Informations tidligere chefredaktgr Bente Hansen,
chefen for Nationalbiblioteket Steen Bille Larsen, journalist og forfatter Knud Vilby samt formanden for
Etisk Rad, Peder Agger.

Disse folk har typisk kun bidraget med enkelte artikler. Men deres tilstedevarelse pa leksikonets
skribentliste er ikke desto mindre med til at give det et vist sker af faglig bredde.

»Perfekt til skoler«

Det er da ogsa i brede samfundskredse opfattelsen, at Leksikon.org er et 1gdigt opslagsveark. Flere danske
nyhedsmedier opfatter eksempelvis leksikonet som brugbart. Det er adskillige gange blevet brugt af
Danmarks Radio som kilde pa hjemmesiden www.dr.dk. Og tv-programmet Rabatten har ligefrem reklameret
for Leksikon.org som »et godt gratis alternativ« til kgbe-leksika.

Desuden har dagbladet Politiken givet leksikonet en overstremmende anmeldelse af journalist Henrik Palle. I
forbindelse med lanceringen beskrev han varket som »en vidtfavnende og uhyre kompetent encyklopadi, der
1 et koncist og faktamattet sprog giver fantastisk god besked om sit emne.«

Politikens anmelder fremhavede ogsa i en underoverskrift, at veerket er »Perfekt til skoler« og fastslog:
»Det er en fabelagtig ressource, som mangen en lerer og studerende kan have stor nytte af, og mangen en
alment historisk interesseret person kan ga pa opdagelse i. Det er ogsa en ngdvendig ting. Det er godt, at vi

nu har en alment tilgeengelig leksikalsk fremstilling af alt det, mange mennesker troede pa var vejen frem for
ikke sa forfeerdelig mange ar siden.«

5af5s 21-03-2008 19:53



